Wiadomości

Wiadomości
Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej

Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej

Śpiewnik

Podczas zebrania plenarnego w Lublinie 14 października Konferencja Episkopatu Polski przyjęła instrukcję o muzyce kościelnej. Wprowadzenie jej norm ma na celu „podniesienie poziomu wykonywanej muzyki kościelnej, a także nadanie należnej godności i powagi świętym obrzędom sprawowanym na chwałę Bożą i uświęcenie wiernych”.

>>Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej (WORD)
>>Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej (PDF)

W nauczaniu soborowym zaznaczono, że muzyka, a zwłaszcza śpiew kościelny związany ze słowami, jest nieodzowną oraz integralną częścią uroczystej liturgii. Dokument zatwierdzony na 377. Zebraniu Plenarnym KEP odwołuje się do Instrukcji Musicam sacram Świętej Kongregacji Obrzędów sprzed 50 lat oraz do jej odpowiednika na gruncie polskim – Instrukcji Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II z 1979 roku, które szczegółowo omówiły wskazania soborowej konstytucji o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium Soboru Watykańskiego II.

Instrukcja nawiązuje też do innych dokumentów Stolicy Apostolskiej poświęconych liturgii i przypomina zapisane w nich normy, które powinny być realizowane w życiu liturgicznym. Jak czytamy, potrzeba bardziej wnikliwego spojrzenia na problemy związane z muzyką w Kościele w Polsce wynika „z przemian społecznych i kulturowych oraz postępującej sekularyzacji życia”.

14 października 2017 r., na 377. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski ogłoszono nową Instrukcję Episkopatu Polski o muzyce kościelnej. W punkcie 41c Episkopat przypomniał: Śpiewnik kościelny ks. Jana Siedleckiego (wydanie XLI) został przyjęty przez Konferencję Episkopatu Polski, jako ogólnopolski śpiewnik liturgiczny.” Więcej na stronie Episkopatu Polski

Boże Ciało

Boże Ciało

2. Pieśni

Redaktor: ks. Wojciech Kałamarz CM.

Archidiecezjalna Komisja ds. Muzyki Kościelnej w Krakowie przygotowała opracowanie prowadzenia procesji w Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (Boże Ciało). Znalazły się w nim zarówno teksty modlitw jak i tony śpiewanych Ewangelii podczas procesji, a także pieśni eucharystycznych. Stron 72, format A4, oprawa twarda, skóropodobna, kolor bordowy. Do nabycia w Wydawnictwie ITKM

Hieronim Feicht – Muzykolog i badacz muzyki dawnej

Hieronim Feicht – Muzykolog i badacz muzyki dawnej

Wydarzenia

Polskie Radio 9 kwietnia 2017 o godz. 21.30 wyemitowało audycję w której wspominali zmarłego w marcu 1967 roku kompozytora oraz badacza specjalizującego się w okresie średniowiecza i renesansu ks. Hieronima Feichta CM. W 1999 roku na cześć prof. Feichta powołano konkurs na pracę naukową z dziedziny muzykologii. W audycji księdza profesora wspominali dr Elżbieta Zwolińska z Instytutu Muzykologii UW, Elżbieta i Jerzy Artyszowie oraz ks. dr Wojciech Kałamarz z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i dr hab. Paweł Gancarczyk z Instytutu Sztuki PAN.

ks. Hieronim Feicht urodził się 20 IX w Mogilnie na Kujawach. Był synem Stanisława, z zawodu murarza, i Martyny Michalskiej. Najpierw uczył się w Mogilnie, a następnie od 1904 r. w misjonarskim małym seminarium w Krakowie na Nowej Wsi. Do Zgromadzenia wstapił w 1909 r. Jednak w roku następnym, ze względu na stan zdrowia, musiał przerwać naukę i wziąć roczny urlop, który spędził w domu rodzinnym. Śluby złożył 1 XI 1912 r. Filozofię i teologię studiował w Instytucie Teologicznym w Krakowie na Stradomiu. Równocześnie uczył się gry na fortepianie i organach u B. Wallek-Walewskiego. Święcenia kapłańskie przyjał 24 VI 1917 r. z rak bpa Adama Stefana Sapiehy. Więcej na stronie Misjonarze.pl

 

Świętokrzyskie kazania pasyjne

Świętokrzyskie kazania pasyjne

3. Książki

Autor: ks. Wojciech Kałamarz CM.

Kazanie pasyjne to szczególny rodzaj rozważania o męce Pańskiej głoszonego zwłaszcza podczas nabożeństwa Gorzkich żali. W swej tradycyjnej postaci rozpoczyna się od opisu męki Jezusa Chrystusa. Sama bowiem męka naszego Zbawiciela winna stać się wystarczającą pobudką do rozważania, zmierzającego do wewnętrznego nawrócenia człowieka. Nimniejszy tom zawiera kazania pasyjne wygłoszone w kościele Św. Krzyża w Warszawie z okazji 400-lecia charyzmatu wincentyńskiego Kazania składają się z następujących części: Słowa wstępnego (ks. Piotr Rutkowski CM). Modlitwa w Ogrojcu – Podejmowanie decyzji. Przesłuchanie przed żydami – Paradoksy myślenia. Droga Krzyżowa – Procesja. Pojmanie w Getsemani – Zdrada. Przed Piłatem – Oszczerstwo. Śmierć na Krzyżu – Wierność miłości. Format 14 x 20 cm – str. 48, kolorowe fotografie. Do nabycia w Wydawnictwie ITKM

Modlitwy i pieśni do św. Jana Pawła II

Modlitwy i pieśni do św. Jana Pawła II

2. Pieśni

Redaktor: ks. Wojciech Kałamarz CM.

Zbiorek zawiera cytaty z wypowiedzi św. Jana Pawła II, modlitwy do św. Jana Pawła II w różnych intencjach, Litanię do św. Jana Pawła II, a także 10 jednogłosowych pieśni do św. Jana Pawła II. Książeczka posiada Imprimatur Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Format 12 x 17 cm stron 40 do nabycia w Wydawnictwie ITKM

Kazania Pasyjne

Kazania Pasyjne

3. Książki

Autor: ks. Wojciech Kałamarz CM.

Kazanie pasyjne to szczególny rodzaj rozważania o męce Pańskiej głoszonego zwłaszcza podczas nabożeństwa Gorzkich żali. W swej tradycyjnej postaci rozpoczyna się od opisu męki Jezusa Chrystusa. Sama bowiem męka naszego Zbawiciela winna stać się wystarczającą pobudką do rozważania, zmierzającego do wewnętrznego nawrócenia człowieka. Stąd struktura kazania pasyjnego odpowiada małej metodzie św. Wincentego a Paulo, a więc metodzie głoszenia kazań zalecanej przez założyciela Zgromadzenia Księży Misjonarzy w pracy misyjnej. Kazanie takie powinno być trzyczęściowe, o strukturze: 1. Pobudki (dlaczego? Faktografia, historia, archeologia, opis ewangeliczny), 2. Natura (co? Teologia, dogmatyka, filozofia), 3. Środki (w jaki sposób? Praktyczna odpowiedź, teologia moralna, pastoralna). Pomysłodawca Gorzkich żali ks. Wawrzyniec Benik CM był duchowym synem św. Wincentego a Paulo. Inny wybitny polski misjonarz ks. Tadeusz Olszański CM jest autorem wzorcowych rozważań pasyjnych W światłach Męki Pańskiej, opartych m.in. na misjonarskich rozmyślaniach. Zamieszczone dwa cykle rozważań wpisują się w ten tradycyjny nurt. Jestem bowiem przekonany, że tylko miłość Boża wyrażona w zbawczej Męce, Śmierci i Zmartwychwstaniu ma wystarczającą moc, by otworzyć człowieka na łaskę pojednania i uświęcenia. 14 x 20 cm, str. 66 stron do nabycia w Wydawnictwie ITKM

Gorzkie Żale wersja z nutami

Gorzkie Żale wersja z nutami

1. Śpiewnik

Redaktor: ks. Wojciech Kałamarz CM

Gorzkie żale ułożył ks. Wawrzyniec Benik CM w 1707 roku dla Bractwa św. Rocha działającego przy kościele pw. Świętego Krzyża w Warszawie. Bardzo szybko nabożeństwo to stało się umiłowaną przez polski Kościół modlitwą, opiewającą mękę i śmierć Pana Jezusa – „polską pasją”, w każdym niemal kościele przybierającą odmienną postać melodyczną. Format 10 x 14 cm, str. 24, okładka folia Więcej na stronie Wydawnictwa ITKM

Śpiewane opisy Męki Pańskiej

Śpiewane opisy Męki Pańskiej

1. Śpiewnik

Autor: ks. Wojciech Kałamarz CM

Pierwszy zbiór zawiera śpiewane opisy męki Pańskiej na Niedzielę Palmową i Wielki Piątek. W komplecie znajdują się jednogłosowe opracowania w tonie gregoriańskim, z podziałem na role, do tekstu z Lekcjonarza mszalnego. Format 21×30 cm, s. 72. Do nabycia w Wydawnictwie ITKM.

Drugi komplet pasji w formie pliku PDF, który zawiera utwory na solistów i chór, w jednym przypadku także z organami. Tradycja wielogłosowego opracowywania opisów męki Jezusa jest młodsza od monodycznej formy, ale liczy już sobie kilka wieków.  Continue reading „Śpiewane opisy Męki Pańskiej”

error: © Wszelkie Prawa Zastrzeżone !!!