Zawód – Organista

Zawód – Organista

Muzyka
Pan organista Kamil Frąś zapowiada cykl edukacyjny dotyczący pracy organisty. Co tydzień na YouTube pojawiać się będą nowe odcinki poruszające temat m.in. doboru śpiewów, akompaniamentu liturgicznego, doboru głosów, prowadzenia śpiewu. Każdy film konsultowany jest z gronem kilku osób, organistów, księży, kompozytorów, liturgistów, za co serdecznie dziękuję. Dziękuję również portalowi Musicamsacram.pl i Brewiarz.pl za wsparcie. [huge_it_portfolio id="8"]
Read More
Ks. Michał Marcin Mioduszewski CM i jego dzieło

Ks. Michał Marcin Mioduszewski CM i jego dzieło

Pieśni, Śpiewnik
Śpiewniki ks. Mioduszewskiego odegrały bardzo ważną rolę w historii polskiej pieśni. Misjonarz ten dokonał bezcennej pracy badawczej i redakcyjnej, ocalając od zapomnienia ogromny dorobek muzyczny. Swymi dokonaniami na stałe zapisał się w historii muzyki jako jeden z pionierów wytyczających wzorce tego rodzaju działalności. Bez wątpienia jest pierwszym wielkim misjonarzem, któremu polska muzyka wiele zawdzięcza. Urodził się 16 września 1787 r. w Warszawie, ochrzczony został 28 września 1787 r. w parafii św. Krzyża w Warszawie. Był synem Jakuba i Franciszki z domu Łapińskiej. Jego ojciec pochodził z sąsiedniej parafii ujazdowskiej (pw. św. Aleksandra) i będąc wdowcem, poślubił Franciszkę 9 października 1785 r. w misjonarskim kościele św. Krzyża. W 1804 r. siedemnastoletni Michał Marcin wstąpił do seminarium internum Zgromadzenia Misji w Warszawie, a w 1806 r. złożył śluby. Po odbyciu studiów filozoficzno-teologicznych…
Read More
Chwal, Syjonie, Zbawiciela

Chwal, Syjonie, Zbawiciela

2. Pieśni, Pieśni
"Chwal, Syjonie, Zbawiciela" - Sekwencja na Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa. Tekst: na podstawie nowego wydania Lekcjonarza mszalnego, Poznań 2015 Muzyka: na podstawie melodii gregoriańskiej zaczerpniętej z Liber usualis. opr.: ks. Wojciech Kałamarz CM - Kraków 2016
Read More
Gorzkie żale – rys historyczny

Gorzkie żale – rys historyczny

Historia
Trudno sobie dzisiaj wyobrazić Wielki Post bez nabożeństwa Gorzkich żali. Obok Drogi krzyżowej, wrosły one na stałe w religijny krajobraz wielkopostnego czasu. Muzyka Gorzkich żali, jeżeli nie trzyma się śpiewnikowej wersji, niemal w każdej świątyni rozbrzmiewa swoistym kolorytem, właściwym kulturze danego regionu. Różnorodność melodyki jest cechą muzyki ludowej, ale świadczy także o muzycznej wartości pierwowzoru. Zła melodia nie nadaje się do opracowań, podczas gdy dobrze skomponowana - twórczo inspiruje. W wielu parafiach, a zwłaszcza w wiejskich kościołach - powstały niezliczone, muzyczne odmiany tego nabożeństwa. A dla organistów są polem do wykazania się umiejętnościami swego fachu: wrażliwością barwową i harmoniczną, dla ludzi - okazją do śpiewu z całego serca. Zdarza się także iż swą specyfiką, przyciągają ludzi niewierzących, chłonących głębokiego ducha muzyki i tekstu. To prawda że muzyka i tekst niezmiernie pasują…
Read More
Wywiad dla kwartalnika kleryków „Meteor” – Ks. Wojciech Kałamarz CM

Wywiad dla kwartalnika kleryków „Meteor” – Ks. Wojciech Kałamarz CM

Artykuły, Muzyka
Kl. Jarosław Wojewódka CM: Jaką rolę odgrywa współcześnie w liturgii chorał gregoriański? Ks. dr Wojciech Kałamarz CM: Odpowiadając wprost na pytanie – pewnie intencyjną, wciąż życzeniową. Od lat na różne sposoby słyszymy zachętę do śpiewu gregoriańskiego, wiele mówi się o świętości tego śpiewu, o tożsamości Kościoła, którą współtworzy od wieków ten rodzaj muzyki, a tymczasem w parafiach, w wielu wspólnotach zakonnych – nie tylko odstąpiono od gregorianki, nie tylko zastąpiono ją nierzadko byle czym, to w dodatku są poważne opory, by na powrót wprowadzać do użytku choćby najprostsze śpiewy gregoriańskie. Z drugiej strony, starając się patrzeć bardziej optymistycznie, można odpowiedzieć na postawione pytanie, iż śpiew gregoriański współcześnie w liturgii istnieje i ma się całkiem dobrze. Przecież w polskim Kościele wszystkie śpiewy mszalne, oraz tony używane w rytuałach są oparte na…
Read More